ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE EXPERIMENTAL IMPLEMENTATION OF THE TRAINING PROGRAM ON THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE OF SPECIALISTS OF THE STATE EMPLOYMENT SERVICE OF UKRAINE

  • Ya. I. Dubyaga Ukrainian State Employment Service Training Institute
Keywords: emotional intelligence, training program, formative experiment, experimental and control groups, specialists of the state employment service

Abstract

The professional activity of specialists of the state employment service of Ukraine is characterized by the intensity of interpersonal interaction with the clients of the service. Effective interpersonal interaction requires the specialist to develop cognitive abilities to recognize the client's emotional experiences, the ability to manage the specialist’s own emotional state and influence the client's emotional state. All this indicates the need to develop the emotional intelligence of employment service specialists primarily due to the training impact. The purpose of the article is to analyze the results of the implementation of the training program for the development of emotional intelligence of specialists of the state employment service of Ukraine. To achieve this goal, the method of determining the level of emotional intelligence of N. Hall, as well as mathematical and statistical methods of processing and analyzing the results of experimental research were used: nonparametric Mann-Whitney U-test to compare two independent samples, nonparametric T-Wilcoxon test to compare dependent samples and nonparametric criterion x² to compare the results of the formative experiment in the experimental and control groups. The introduction of the training program for the development of emotional intelligence, aimed at ensuring a concerted and complex nature of the formative impact on improving the level of emotional intelligence of the SESU specialists, was implemented in the form of a group experiment by parallel groups – experimental and control. In the experimental group after training there are an increase in high level and a decrease in low level of general and all indicators of emotional intelligence, while in the control group there is a tendency to reduce the high level of all indicators of emotional intelligence. The results of the study allowed us to conclude that the results of the experimental group confirm the effectiveness of the training program for the development of emotional intelligence of specialists of the SESU, which is an important factor in professionalism in the field of "human-human" activity.

References

1. Hochschild A.R. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley : University of California Press, 2003. 328 p.
2. Практичний порадник для фахівців державної служби зайнятості у роботі з клієнтами в умовах загрозливої епідеміологічної ситуації в Україні: соціально-психологічний аспект : науково-практичне видання / за заг. ред. Г.А. Пріба ; колектив авторів. Київ : ІПК ДСЗУ, 2020. 30 с.
3. Ткалич М.Г. Психологія гендерної взаємодії персоналу організацій : монографія. Київ–Запоріжжя : ЗНУ, 2015. 315 с.
4. Тренінг у професійній самореалізації державних службовців : зб. матеріалів / за заг. ред. Ю.П. Сурміна, Р.А. Науменко. Київ : НАДУ, 2013. 132 с.
5. Сергиенко Е.А., Ветрова И.И. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея и Д. Карузо «Эмоциональный интеллект» (MSCEIT V. 2.0) : Руководство. Москва : Изд-во «Институт психологи РАН», 2010. 176 с.
6. Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційний інтелект : концептуалізація феномену, основні функції : монографія. Київ, 2003. 158 с.
7. Бреус Ю. Роль емоційного інтелекту в професійній діяльності керівника закладу середньої освіти : навчальний посібник. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 36 с.
8. Дерев’янко С.П. Феноменологія емоційного інтелекту : навчально-методичний посібник. Чернігів : Десна–Поліграф, 2016. 312 с.
9. Матійків І.М. Тренінг емоційної компетентності : навч.-метод. посібник. Київ : Педагогічна думка, 2012. 112 с.
10. Психологічний інструментарій для фахівців служби зайнятості: методичні рекомендації / за заг. ред. Г.А. Пріба ; автори-упорядники : В.Р. Дорожкін та ін. Київ : ІПК ДСЗУ, 2019. 152 с.
11. Максименко С.Д. Психологія в соціальній та педагогічній практиці: методологія, методи, програми, процедури. Київ : Наукова думка, 1998. 216 с.
12. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. Москва : Изд-во Института Психотерапии, 2002. 490 с.
13. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологи. Санкт-Петербург : Речь, 2007. 350 с.
Published
2021-04-27
Section
SECTION V. ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY; ECONOMIC PSYCHOLOGY