GENDER AND PROFESSIONAL IDENTITY OF AN INDIVIDUAL: INTERCONNECTION AND INTERINFLUENCE

Keywords: personality, identity, professional identity, gender identity, components of professional and gender identity, professional self-determination

Abstract

The article highlights the scope of relationship and interinfluence of gender and professional identity, substantiates the relevance of research on this issue in order to increase the adaptability of individuals, their development, promote effective professional activities, enhance productive collaboration of people of different genders for society as a whole. The scientific viewpoints on the definition of professional identity, the separation of its main components and factors influencing its formation, the conditions of identification of a person as a professional are analyzed and generalized. The concept of gender identity and its structure are also conveyed. It was elucidated that individual and psychophysiological features of development constitute grounds, while biological characteristics are only supplemented by psychological sex. Based on the studied theoretical material, it is concluded that gender and professional identities, as components of social identity, display similar components (cognitive, affective, conative), and significantly affect the formation and development of a personality. This made it possible to assert that these types of personal identities are interconnected and able to influence each other in the course of a person’s life. It has been empirically determined that the type of professional identity formation in second and fourth year students differs significantly in general and in gender, in particular: for second year students the characteristic type of professional identity is “diffuse identity” (40 %), for fourth year students – “achieved identity” (33 %). However, coincidently a significant part of fourth-year economics students has the status of a professional identity “moratorium” (30 %). The hypothesis is advanced that the formation and development of gender identity and the change of factors that affect it progresses differently in the representatives of different sexes. As a research perspective, it is proposed to conduct a more detailed theoretical and empirical study of the main components of gender and professional identity and to develop educational and training programs for the development of professional identity of the individual, taking into account the gender aspect.

References

1. Эннс Е. Технологии формирования профессионального самосознания студентов помогающих профессий. Психология в России и за рубежом: материалы Международной научной конференции, октябрь 2011 г., г. Санкт-Петербург. Санкт-Петербург : Реноме, 2011. С. 123–125.
2. Поваренков Ю. Психологическое содержание профессиональной идентичности. Сибирский психологический журнал. 2006. Вып. № 24. С. 53–58.
3. Шнейдер Л. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг : учебное пособие. Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2004. 312 с.
4. Зеер Э. Психология профессионального. Москва : Моск. психолого-соц. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2003. 480 с.
5. Белокрылова Г. Профессиональное становление студентов-психологов : дис... канд. психол. наук : 19.00.05. Москва, 1997. 198 с.
6. Мищенко Т. Определение содержания понятия профессиональной идентичности. Кризис идентичности и проблемы становления гражданского общества : сборник научных трудов. Ярославль : Изд-во ЯГПУ, 2003. С. 168–176.
7. Кочкурова О. Психологічні особливості становлення професійної ідентичності майбутніх учителів : автореф. дис. … канд. психол. Наук : 19.00.07. Київ, 2011. 20 с.
8. Єгорова Є. Феномен професійної ідентичності: психологічний аналіз. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2002. Вип. 43. С. 70–73.
9. Лукіянчук А. Розвиток професійної ідентичності майбутніх педагогів в умовах поза навчальної роботи (психологічного клубу) : навчально-методичний посібник. Київ : Дельфін, 2007. 93 с.
10. Шнейдер Л. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг : учебное пособие. Москва : МСПИ ; Воронеж : МОДЭК, 2004. 600 с.
11. Иванова Н., Кулаева Е. Самоопределение женщин с различными типами гендерной идентичности. Вопросы психологии. Москва, 2011. Вып. № 1. С. 105–115.
12. Микляева А., Румянцева П. Социальная идентичность личности: содержание, структура, механизмы формирования : монография. Санкт-Петербург : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2008. 312 с.
13. Психология человека от рождения до смерти / под общ. ред. А. Реана. Москва : АСТ, 2015. 656 с.
14. Ткалич М. Дослідження ґендерної ідентичності, стереотипів та ролей персоналу організацій методом незакінчених речень. Організаційна психологія. Економічна психологія. Київ : Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, Укр. асоц. організац. психологів та психологів праці, 2015. Вип. № 1. С. 147–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ophep_2015_1_17
15. Шишлова Е. Гендерная идентичность как фактор развития. Право и управление. XXI век. Москва : МГИМО, 2012. Вып. № 1 (22). С. 63–65. URL: http://www.pravo.mgimo.ru/sites/default/files/pdf/12_shishlovae.pdf
16. Ґендерні стереотипи та ставлення громадськості до ґендерних проблем в українському суспільстві / Інститут соціології НАН України, Центр соціальних експертиз. Київ : Видавництво ТОВ «Компанія ВАІТЕ», 2007. URL: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/gender_stereotypes.pdf
Published
2022-02-11
How to Cite
Ivanoshchuk, L. O. (2022). GENDER AND PROFESSIONAL IDENTITY OF AN INDIVIDUAL: INTERCONNECTION AND INTERINFLUENCE. Journal of Modern Psychology, (4), 47-53. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2021-4-6