PROFESSIONAL COMPETENCES OF STAFF DEVELOPMENT ORGANIZATIONS

Keywords: business, achievement, organization, personality, motivation, personnel, professional activity, emotions, emotional intelligence

Abstract

The article is devoted to the study of professional competencies of the staff of development organizations. The professional activity of 175 people in the period 2023–2024 was studied. The professional activity of 175 people in the period 2023–2024 was studied. Research methods: «Determining the operational efficiency of the organization», «Diagnostics of emotional intelligence», «Diagnostics of achievement motivation». There are three groups of factors that affect the effectiveness of the organization’s activities in the group of managers (GC) and specialists (GF): developing «productive» factors that increase efficiency, in which the type of management and relations is mature, democratic; provoking – «withholding» that unbalance efficiency and in which the type of management and relations are irrational, conflicting; stuck «unproductive» that reduce efficiency and in which the type of management and relations are not mature, authoritarian-destructive. In the group of managers, a relationship was established between the indicators of the «emotional awareness» and «recognition of other people’s emotions» scales, which indicates the quality and accuracy of recognizing other people’s emotions. In the group of managers, a relationship was established between the indicators of the «emotional awareness» and «recognition of other people’s emotions» scales, which indicates the quality and accuracy of recognizing other people’s emotions. The relationship between the scales «self-motivation» and «management of one’s own emotions» was also revealed, which indicates a reduced ability to manage one’s emotions and a decrease in self-motivation. In the group of specialists, a connection was found between the scales «emotional awareness» and «recognition of other people’s emotions», which indicated a reduced ability to detect and recognize other people’s emotions. Also, the revealed relationship between «emotional awareness» and «empathy» indicated the influence of low emotional awareness on the reduction of qualitative empathy towards other people and low self-motivation (p<0.05). GC had a high level of restraint in the expression of emotions, while GF respondents better understood and recognized other people’s emotions, could maintain their own emotional state by demonstrating their feelings (p<0.05). It was established that emotional intelligence is the main component in achieving successful selfrealization of the researched GC and GF, when personnel understand their emotions and apply them in a constructive way, which improves their erudition and intellectual abilities, helps personal development, productive interaction in the organization and with business partners, customers.

References

1. Пілецький В.С., Возняк Л.С. Довідково-методичний посібник з курсу «Соціальна психологія» для студентів вищих навчальних закладів. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2005. С. 90.
2. Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій : психологічний практикум / Л.М. Карамушка та ін. ; за ред. Л.М. Карамушки. Київ : Інститут психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 76 с.
3. Гоулман Д. Емоційний інтелект у бізнесі. Харків : Vivat, 2021. 528 с.
4. Mayer J.D. What is emotional intelligence? Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books, 1997. Р. 3–34.
5. Mayer, J.D. Emotion, intelligence, emotional intelligence. In J. P. Forgas. The handbook of affect and social cognition. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum. 2000. Р. 410–431.
6. Mayer J.D. Emotional intelligence: Meory, Findings, and Implications. Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15. № 3. P. 197–215.
7. Mayer J.D. The key ingredients of emotional intelligence interventions: similarities and differences. Applying emotional intelligence: Practional guide. New York : Psychology Press. 2007. P. 144–156.
8. Mayer J.D. Emotional Intelligence. New ability or eclectic traits? American Psychologist. 2008. Sept. P. 503–517.
9. Подшивайлов Ф.М. Мотивація досягнення та рівень розвитку інтелектуальних здібностей старшокласників. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 4(35). С. 42–46.
10. Ethical principles of psychologists and code of conduct. American Psychological Association. Effective June 1, 2003 (as amended 2010, 2016). Effective January 1, 2017. https://www.apa.org/ethics/code/ethicscode-2017.pdf.
11. Кодекс етики Академії праці, соціальних відносин і туризму. Протокол 10. Київ : АПСВТ. 2016. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/KodeksEtyky.pdf.
12. Положення про академічну доброчесність Академії праці, соціальних відносин і туризму, протокол 7, 12.04.2018. https://drive.google.com/file/d/1roDEHIZC9MERTAjCeiP41Bgp249Ree38/view?usp=sharing
13. Августюк М.М. Методичні поради до підвищення рівня емоційного інтелекту в здобувачів вищої освіти. Острог : Острозька академія, 2022. 94 с.
14. Яцюк М. Емоційний інтелект особистості (на хвилі Нової української школи) : навчально-методичний посібник. Вінниця : Діло, 2019. 105 с.
15. Збірник методик діагностики лідерських якостей курсантського, сержантського та офіцерського складу : методичний посібник / О.М. Кокун та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2012. 433 с.
16. Landau S., Everitt B.S. A Handbook of Statistical Analyses using SPSS, Chapman & Hall / CRC Press LLC. 2004. 339 р.
17. Климчук В.О. Математичні методи у психології : навчальний посібник. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.
Published
2024-12-06
How to Cite
Mamedov, O. O. (2024). PROFESSIONAL COMPETENCES OF STAFF DEVELOPMENT ORGANIZATIONS. Journal of Modern Psychology, (4), 33-41. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-4-4