STRATEGIES FOR SOLVING LIFE PROBLEMS IN DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES
Abstract
The article presents the results of a study of the peculiarities of strategies for solving life problems in difficult life circumstances. The factors determining the choice of certain strategies, as well as the advantages and disadvantages of the identified strategies in relation to the specific conditions of their application are determined. It is noted that in the context of a military conflict, the strategies used by an individual in peacetime are often ineffective, which necessitates the search for new models of behaviour.The study is based on empirical data, which allows for a deeper understanding of the specifics of the formation and choice of strategies in difficult life conditions. The main models of solving life tasks in crisis situations are allocated: support-seeking strategy, integrative strategy of self-realisation, integrated strategy of survival and action, strategy of resilience and decision- making, adaptive choice, innovation and partnership strategy, and passive avoidance strategy. The support-seeking strategy involves turning to social resources to help adapt to change. The integrative strategy of self-realisation helps the individual to maintain a balance between external challenges and internal needs. A comprehensive survival strategy combines tactical decisions, emotional resilience, and the use of available resources. The strategy of resilience and decision-making is based on the individual’s ability to adapt and control the situation even under stressful conditions. Adaptive choices allow you to respond quickly to changing circumstances and minimise risks. The innovation and partnership strategy is aimed at finding non-standard solutions through interaction with other people. At the same time, a passive strategy can temporarily reduce stress levels, but in the long run it often leads to a loss of control over the situation.The results of the study show that the choice of strategy depends on the level of emotional intensity of the task, its prospects, complexity, awareness, life experience and the person’s ability to analyse risks. Often, a person combines several strategies, adapting them to specific circumstances.The authors propose a description of the components of the algorithm of conscious application of strategies, which can form the basis for the development of practical recommendations for improving the effectiveness of life strategies during war and maintaining psychological resilience.
References
2. Дубчак Г.М. Аналіз стратегій копінг-поведінки сучасних студентів. Актуальні проблеми психології. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія. 2018. Вип.18. С. 55–63. URL:https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720188/1/%D0%94%D1%83%D0%B1%D1%87%D0%B0%D0 %BA_2018.pdf
3. Журавльова Л.П., Баранова А.В. Емоційні потреби та копінг-стратегії дорослих українців в умовах війни. Слобожанський науковий вісник. Серія «Психологія». 2024. № 2. С. 20–26. URL: https://journals.spu.sumy.ua/index.php/psy/article/view/473
4. Зазимко О.В., Шиловська О.М. Динаміка життєвих завдань особистості в умовах війни. Актуальні проблеми психології. Том ІІ: Психологічна герменевтика. 2024. Вип. 15. С. 38–58. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742678/
5. Іванова О.С. Взаємозв’язок рівня стресу та самооцінки стресостійкості з копінг-стратегіями поведінки. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2022. № 2. С. 109–116. URL: https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/204
6. Кокун О.М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічний аспект забезпечення діяльності : монографія. Київ, 2004. 265 с. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1513/1/%D0%9A%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BD_%D 0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80_04.pdf
7. Степура Є.В. Деякі проблеми дослідження прийняття рішень. Актуальні проблеми психології. 2015. Т. 11. Вип. 15. С. 500–511.
8. Ткачишина О.Р. Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Психологія». 2022. № 33(72). С. 50–54. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2022/9.pdf
9. Ушакова І., Світлична Н., Селюкова Т. Копінг-стратегії та механізми саморегуляції особистості у військовий час. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2024. № 22. С. 120–128. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/35242
10. Хазратова Н., Малімон Л., Олійник А. Особливості копінг-стратегій у людей з різними ціннісними орієнтаціями. Психологічні перспективи. 2023. Вип. 41. С. 175–190. URL: https://www.researchgate.net/publication/371383251_
11. Чепелєва Н.В. Особливості життєвої компетентності в умовах війни. Технології розвитку інтелекту. 2024. Т. 8. № 1(35). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/articleview/650
12. Швалб Ю.М. Психологічна структура складних життєвих обставин життя особистості. Особистісні детермінанти еколого-орієнтованої життєдіяльності : монографія /за ред. Ю.М. Швалба. Київ, 2018. С. 229–252. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712888/1/ecopsy_mono_2018a.pdf
13. Швалб Ю.М., Тищенко Л.В. Майбутнє і сьогодення студентів з обмеженими функціональними можливостями: психологічні аспекти : монографія. Київ, 2015.
14. Ющенко І.М. Специфіка стратегій адаптації молоді в умовах невизначеності, спричиненої вій- ною. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2023. № 6. С. 18–22. URL: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.6.3
15. Яремчишин М.М. Психологічні стратегії адаптації молоді під час реабілітації їх родичів працівників МВС після поранення та взяття у полон. Адаптаційні можливості дітей та молоді. Одеса: Університет Ушинського, 2024. С. 314–320. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindm kaj/https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/50346/1/M_Khoroshukha_MKonf_2024_FZFVS.pdf
16. Voitenko V., Kaposloz H., Myronets S., Zazymko O., Osodlo V. Influence of Characteristics of Self-actualization and Coping Behavior on Resistance of Teachers to Professional Stressors and Emotional Burnout. International Journal of Organizational Leadership. 2021. Vol. 10. № 1. P. 1–14. URL: https://ijol.cikd.ca/article_60537.html https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000606595000001
17. Maddi S.R., Khoshaba D.M. Hardiness and Mental Health. Journal of Personality Assessment. Vol. 63. N 2. 1994. Р. 265–274. URL: https://psycnet.apa.org/record/1995-09417-001
ISSN 




