HUMAN SELF-DETERMINATION IN THE MODERN WORLD: A POST-NONCLASSICAL INTERPRETATION
Abstract
The article is devoted to the scientific substantiation of the phenomenon of human self-determination through the prism of different types of rationality.Within the framework of classical science, self-determination of a person is considered as a conscious volitional act of fulfillment of a moral duty to society; non-classical science – as a result of deep reflection, internal struggle and appropriation of externally determined values; post-non-classical science – as a dynamic, dialogic and active process of defining and nurturing oneself, unfolding in a changing, fragmented, but open to cognition, comprehension and transformation of the environment. The author substantiates the action principle to the interpretation of human self-determination, which unfolds in the postnonclassical world and requires the subject to be energetically involved in the search for or creation of the meaning of his or her being. The understanding of the act of self-determination as a sequential deployment of situational, motivational, action and reflexive stages-components is deepened.The heuristic significance of the actual view of human self-determination in the context of its continuous adaptation to new socio-cultural conditions, challenges and abilities, preservation of the uniqueness, integrity and stability of value-semantic and meaningful life orientations and the possibility of active influence on the environment, its formation, design and creation is proved.The act of self-determination is defined in the context of A. V. Furman’s cyclic-action approach as a continuous closed chain of constant rethinking and redefinition of oneself in a changing environment based on internal values and meaning of life. The act of self-determination is defined in terms of cyclic dynamics, which makes it possible to construct answers to key questions of meaningful life, entails the active creation of one’s essence through the pursuit of truth, beauty, goodness and love, and requires specific actions on the way to self-realisation.
References
2. Академік В.А. Роменець: творчість і праці / упоряд. П.А. М’ясоїд ; відп. ред. Л.О. Шатирко. Київ : Либідь, 2016. 272 с.
3. Бердяєв М. Особистість як творчий акт. Психологія і суспільство. 2024. № 1. C. 49–80. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2024.01.049.
4. Григор’єва Я. Свобода і відповідальність як чинники конструювання сенсу життя. Проблеми сучасної психології. 2019. Вип. 25. С. 98–112. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p.
5. Гуляс І.А. Концепція аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості. Психологія і суспільство. 2020. № 4. С. 70–96. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2020.04.070.
6. Гусельцева М. Творчість В.А. Роменця в еволюції психологічних знань. Психологія і суспільство. 2016. № 2. С. 25–47.
7. Добронравова І.С. Постнекласичний синтез знання. Філософія освіти. 2019. № 2. С. 142–150. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-8.
8. Карівець І. Деякі екзистенціальні рефлексії про самовизначення в умовах війни. Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія «Філософські науки». 2022. Т. 8, ч. 2. С. 28–33. DOI: https://doi.org/10.23939/ shv2022. 02.028.
9. Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2018. 720 с.
10. Коперльос Р.Ю. Розуміння нелінійності особистості в постнекласичній раціональності. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2022. Вип. 34. С. 9–12. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i34.1068.
11. Крупельницька Л.Ф. Психотерапія у постнекласичній парадигмі : навчальний посібник. Київ : МНГ, 2023. 176 с.
12. Лазарук А. Феноменологія самовизначення особи: базові теоретичні підходи у психології. Психоло- гія і суспільство. 2024. № 1. С. 131–149. DOI : https://doi.org/10.35774/pis2024.01.2024.01.131.
13. Лазарук А. Цінності людини у науково-психологічному осмисленні. Психологія і суспільство. 2003. № 2. С. 19–37.
14. Мєлков Ю. Людина в постнекласичній науковій картині світу. Філософія освіти. 2015. № 2. С. 222–234. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhilEdu_2015_2_13.
15. Морщакова О. Самовизначення особистості у системі взаємовідносин «людина – світ» у рамках філософії вітакультури. Психологія і суспільство. 2008. № 1. С. 25–34.
16. Психологія вчинку: шляхами творчості В.А. Роменця : збірник статей / упоряд. П.А. М’ясоїд ; відп. ред. А.В. Фурман. Київ : Либідь, 2012. 296 с.
17. Роменець В.А. Історія психології. ХІХ – початок ХХ століття. Київ : Либідь, 2007. 832 с.
18. Тітов І.Г. Методологічні принципи постнекласичної психології. Психологія і особистість. 2019. Вип. 1(15). С. 9–40. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2559611.
19. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі. Харків : КСД, 2017. 160 с.
20. Фурман А.А. Методологія психологічного пізнання смисложиттєвої сфери особистості. Психологія і суспільство. 2020. № 1. C. 5–34. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005.
21. Фурман А.А., Фурман А.В. Вчинкова буттєвість особистості: від концепту до метатеорії. Психологія і суспільство. 2018. №№ 1–2. С. 5–26. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005.
22. Фурман А.В. Ґенеза науки як глобальна дослідницька програма: циклічно-вчинкова перспектива. Психологія і суспільство. 2013. № 4. С. 18–36.
23. Фурман А.В. Ідея і зміст професійного методологування : монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2016. 378 с.
24. Фурман А.В. Категорійна матриця вітакультурної методології: від мислевчинення до канону. Психологія і суспільство. 2023. № 2. С. 6–50. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2023.02.006.
25. Фурман А.В. Методологічна оптика як інструмент мислевчинення. Психологія і суспільство. 2022. № 2. С. 6–48. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2022.02.006.
26. Фурман А.В. Парадигма як предмет методологічної рефлексії. Психологія і суспільство. 2013. № 3. С. 72–85.
27. Фурман А.В. (упоряд., відпов. ред., перекл.). Система сучасних методологій : хрестоматія : у 4-х т. Тернопіль : ЗУНУ, 2023. Т. 5 (додатковий). 605 с.
28. Вітакультурна методологія : антологія : колективна монографія : до 25-річчя наукової школи профе- сора А.В. Фурмана / А.В. Фурман та ін. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 980 с.
29. Методологія і психологія гуманітарного пізнання : колективна монографія / А.В. Фурман та ін. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 997 c.
30. Шандрук С.К. Рефлексивне обґрунтування методологічних підходів до пізнання особистості. Іnnovative solutions in modern science. 2017. № 5(14). С. 1–16.
31. Furman A.V., Furman A.A., Furman O. Object and subject of axiopsychology of personality: sources and prerequisites for the emergence. Наука і освіта. 2024. № 3. С. 114–128. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-3-16.
ISSN 




