ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЯВІВ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЛІДЕРСЬКОЇ ПОВЕДІНКИ В КОМЕРЦІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ МЕТОДАМИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
Анотація
У статті представлено результати експериментального вивчення соціально-психологічних особливостей лідерської поведінки керівників середньої та вищої ланок, які працюють у комерційних організаціях Чортківського району. Метою дослідження є з’ясування рівня сформованості лідерських характеристик, стилів управління та соціально-психологічних якостей за допомогою методів експериментальної психології. У дослідженні взяли участь добровольці з керівного складу, які виявили бажання пройти глибинне психодіагностичне тестування з метою оцінки їхньої професійної компетентності та лідерського потенціалу. Для досягнення поставленої мети було використано комплекс валідних психодіагностичних методик: методику Уманського – для оцінки організаторських здібностей, методику Фетискіна – для визначення рівня соціальної комунікативності та показників емоційної стабільності, а також опитувальник визначення стилів керівництва за К. Левіним та П. Леппіта, що дає змогу чітко ідентифікувати домінуючі управлінські стилі серед керівників. Аналіз результатів показав, що більшість респондентів володіє лідерськими якостями на рівні середньому або вище середнього, що свідчить про достатній рівень розвитку організаторських і комунікативних здібностей у досліджуваній групі. Найчастіше виявленим є демократично-ліберальний стиль управління, що притаманний 33,3% учасників, що відображає сучасні тенденції у формуванні керівних практик у комерційному секторі. Особливий інтерес становить виявлений унікальний випадок рівноправного поєднання трьох основних стилів управління в одного з керівників, що може свідчити про високий рівень адаптивності та гнучкості у прийнятті управлінських рішень. Проведене дослідження дало змогу сформулювати прикладні пропозиції щодо вдосконалення розвитку лідерського потенціалу в управлінському середовищі.Зокрема, рекомендовано активізувати розвиток емоційної саморегуляції, комунікативної гнучкості, рефлексивної здатності до усвідомлення власного стилю управління. Важливим напрямом виступає упровадження елементів соціально-психологічного практикуму в систему професійного навчання керівників із залученням методів експериментальної психології як інструменту формування ефективної управлінської поведінки, що дасть змогу посилити адаптивність керівників до викликів сучасного бізнес-середовища і сприятиме підвищенню ефективності управлінських процесів у комерційних організаціях.
Посилання
2. Шевченко О.М. Емоційний інтелект як чинник ефективності лідерства в умовах трансформаційних процесів. Науковий вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Психологія». 2023. № 28(1). С. 72–85.
3. Дмитренко С.В. Інноваційні підходи до розвитку лідерських компетенцій у менеджерів комерційних організацій. Журнал управління персоналом. 2024. № 10(1). С. 33–47.
4. Климчук Н.І. Соціально-психологічні фактори стилю лідерства та міжособистісних відносин у команді. Вісник соціальної психології. 2025. № 12(4). С. 25–39.
5. Петренко Т.В. Комунікативні навички і мотивація в психології лідерства сучасного суспільства. Психологічний журнал. 2021. № 44(2). С. 110–123.
6. Abdullaev B.A. Leader activities the subject of the study social psychology. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. 2020. Vol. 8 No. 1. P. 40–44.
7. Друкер П. Енциклопедія менеджменту / пер. з англ. 2014. 432 с.
8. Підгорний К.Ю. Сучасний посадовець-лідер: соціально-психологічні риси і властивості характеру. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. 2020. Вип. 4. С. 37–45.
9. Chaiyaset Promsri. Training Program Analysis for Leadership 4.0 in Fourth Industrial Revolution. East African Scholars Journal of Economics, Business and Management. 2019. Vol. 2. Р. 591–597. DOI: 10.36349/EASJEBM.2019.v02i09.017
10. Лугова В.М., Єрмоленко О.А. Діагностика здатності керівника-лідера до ефективної взаємодії. Про- блеми економіки. 2013. № 3. С. 214–219.
11. Уманський Л.І., Лутошкін А.Н., Чернишов А.С., Фетіскін Н.П. Психологічна оцінка організаторських здібностей особистості в рамках групи. URL: http://weblib.pp.ua/615-psihologicheskaya-otsenka-organizatorskih-22486.html
12. Georgiou, G. P. (2021). Toward a new model for speech perception: The Universal Perceptual Model (UPM) of Second Language. Cognitive Processing, VоI. 22(2), Р. 277–289. URL:https://doi.org/10.1007/s10339-021-01017-6
13. Дєгтяр А.О., Бублій М.П. Об'єкти діагностики та оцінки управлінського лідерства. Наукова школа академіка Івана Зязюна у працях його соратників та учнів : матеріали 7-ї Міжнар. наук.-практ. конф., 25–26 травня 2021 р. Харків : НТУ «ХПІ», 2021. С. 21–23.
14. Сторожев Р.І. Система принципів розвитку лідерства в публічному управлінні. Державне управління та місцеве урядування. 2020. Вип. 4(47). С. 78–87.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN 




