ВПЛИВ ТРАДИЦІЙНИХ І МУЛЬТИМЕДІЙНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА НАВЧАЛЬНУ МОТИВАЦІЮ СТУДЕНТІВ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ: ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
Анотація
У статті проаналізовано вплив традиційних і мультимедійних методів навчання на рівень і структуру навчальної мотивації студентів юнацького віку. Здійснено теоретичний аналіз сучасних підходів до розуміння мотивації в освітньому процесі та класифікацій методів навчання. Узагальнено актуальні емпіричні напрацювання щодо ролі цифрового середовища у формуванні внутрішньої мотивації. Обґрунтовано доцільність використання мультимедійних технологій як засобу активізації пізнавальної діяльності, емоційного залучення та підвищення суб’єктивної значущості навчального матеріалу. Розроблено методичну модель емпіричного дослідження на основі інтегративного підходу, який включає когнітивний, емоційний, поведінковий, соціальний і методичний компоненти навчальної мотивації, з урахуванням положень теорії самовизначення. У дослідженні взяли участь студенти двох груп (N = 45) Українського державного університету імені М. Драгоманова, які навчалися за різними методичними підходами: традиційним та мультимедійним. Для збору даних застосовано авторську шкалу оцінювання навчальної мотивації. Отримані результати показали, що студенти мультимедійної групи продемонстрували статистично вищі показники за загальним рівнем мотивації, особливо за когнітивним, емоційним і методичним компонентами. Виявлено значущі міжгрупові відмінності, що свідчать про вищий рівень пізнавальної зацікавленості, емоційного комфорту й позитивного сприйняття організації навчального процесу серед студентів, які навчалися з використанням мультимедіа. Побудовано мотиваційні профілі обох груп і проаналізовано кореляційні зв’язки між компонентами мотивації. Установлено тісні внутрішні взаємозв’язки, що підтверджують цілісність мотиваційної структури. Запропоновано практичні рекомендації щодо впровадження мультимедійних технологій у викладання іноземних мов з урахуванням мотиваційного профілю студентів. Результати дослідження можуть бути використані для оптимізації методик викладання, розроблення мотиваційно орієнтованих навчальних курсів і підвищення ефективності навчального процесу у вищій школі.
Посилання
2. Люлько М. Інноваційні інтерактивні технології в процесі вивчення іноземних мов. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. Т. 3, № 6. С. 42–51. DOI: 10.46299/j.isjel.20240306.05.
3. Мельник О., Гурина Н. Інтерактивні платформи у вивченні іноземних мов для студентів немовних спеціальностей. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. № 183(27). С. 122–127. DOI: https://doi.org/10.58407/visnik.242720.
4. Черненко А. В. Інтеграція цифрових інструментів у процес викладання іноземних мов в умовах дистанційного навчання. Проблеми сучасних трансформацій. Серія «Педагогіка та психологія». 2025. Вип. 8. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-9199-2025-8-06-01.
5. Хуртенко О. Чинники мотивації навчальної діяльності студентів закладів вищої освіти. Psychology Travelogs. 2025. № 2. С. 237–248. DOI: https://doi.org/10.31891/PT-2025-2-23.
6. Alqurashi N. Enhancing Language Acquisition: Integrating Traditional and Digital Methods for Learner Engagement. European Scientific Journal, ESJ. 2025. Т. 21, № 2. С. 41. DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2025.v21n2p41.
7. Ryan R. M., Deci E. L. Self-Determination Theory. В: Maggino F. (ред.). Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Cham : Springer, 2023. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-17299-1_2630.
8. Giray N. L., Irinco R. D., Bantilo R. G. Comparative Study on Traditional and Digital Materials in Science Education. International Journal of Advanced Multidisciplinary Studies. 2025. Т. 5, № 7. С. 194–208. URL: https://www.ijams-bbp.net/wp-content/uploads/2025/07/7-IJAMS-JULY-2025-194-208.pdf.
9. Jankowiak A. Przetechnologizowanie w nauczaniu języków obcych. Applied Linguistics Papers. 2023. № 3(27). С. 12–21. DOI: https://doi.org/10.32612/uw.25449354.2023.3.pp.12-21.
10. Khalabuzar O. Interactive technologies and methods of ELT within the conditions of digitalization. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2022. Т. 1, № 2. С. 447–454. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-447-454.
11. Laitinen S., Laakkonen E., Tuominen T., Kaukiainen A. Students’ motivational orientations and their study well-being across different disciplines. Learning and Individual Differences. 2025. Vol. 120. Article 102674. URL: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2025.102674.
12. Mayer R. E. Multimedia Learning. 3rd ed. New York : Cambridge University Press, 2020. 320 p. URL: https://drive.google.com/file/d/1UQKDYfqoNjHuPZp62t-yckVDa-VMRXYC/view.
13. Staneviciene E., Žekienė G. The Use of Multimedia in the Teaching and Learning Process of Higher Education: A Systematic Review. Sustainability. 2025. Vol. 17, № 19. P. 8859. URL: https://doi.org/10.3390/su17198859.
14. Torres J., Chen D., Peixoto B. Locus of Control and Its Relationship with Motivation: Mediated by Grit. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies (JAYPS). 2025. Vol. 6, № 5. P. 1–10. URL: https://doi.org/10.61838/kman.jayps.6.5.16.
15. Tudor Car L., Kyaw B., Dunleavy G., Smart N., Semwal M., Rotgans J., Low-Beer N., Campbell J. Digital Problem-Based Learning in Health Professions: Systematic Review and Meta-Analysis by the Digital Health Education Collaboration // Journal of Medical Internet Research. 2019. Vol. 21, № 2. Article e12945. URL: https://www.jmir.org/2019/2/e12945.
16. Xiaohui, M. Cognitive Learning Theory. Kan Z. (eds) The ECPH Encyclopedia of Psychology. Singapore : Springer, 2024. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-97-7874-4_1073.
17. Zajda J. The Impact of Motivation on Students’ Engagement and Performance. Globalisation and Dominant Models of Motivation Theories in Education. Globalisation, Comparative Education and Policy Research. Vol. 39. Cham : Springer, 2023. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42895-1_9.
18. Zou D., Teng M. F. Effects of tasks and multimedia annotations on vocabulary learning. System. 2023. Vol. 15. Article 103050. URL: https://doi.org/10.1016/j.system.2023.103050.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN 




