ДИНАМІКА ПРИВʼЯЗАНОСТІ В ПСИХОДРАМІ: ШЛЯХИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИХ ЗМІН ТА ІНТЕГРАЦІЇ ДОСВІДУ

Ключові слова: прив’язаність, психодрама, міжособистісні стосунки, обмін ролями, дзеркало, безпечна баз, адаптація, психічне здоров’я

Анотація

У статті представлено теоретичний аналіз та обґрунтування імплементації основних положень теорії прив’язаності в застосування психодраматичних технік. Виділено окремий вплив концептуальних положень теорії прив’язаності – «безпечна база», внутрішні робочі моделі, емоційна регуляція та епістемічна довіра – на застосування психодраматичних технік. Їх інтеграція дає змогу пояснити, яким чином психодрама сприяє трансформації міжособистісних патернів, розвитку емоційної зрілості й формуванню безпечніших моделей прив’язаності в дорослому віці. Визначено еволюційні чинники, які впливають на становлення прив’язаності, – епігенетичні, відчуття безпеки та формування соціальних звʼязків. Проаналізовано епігенетичні чинники становлення прихильності – вплив материнського догляду й токсичного стресу на формування когнітивних структур мозку . Особливу увагу приділено епігенетичним модифікаціям і впливу стресу на прихильність. Здійснено аналіз основних чинників, які впливають на становлення прихильності: відчуття безпеки й формування соціальних зв’язків. Виокремлено п’ять механізмів психодрами в контексті формування моделей прив’язаності ключових процесів: обмін ролями, розширення рольового репертуару, дзеркало, дублювання та групова база безпеки. Обмін ролями забезпечує можливість інтегрувати альтернативну перспективу й посилює емпатійне розуміння. Розширення рольового репертуару сприяє розвитку нових моделей взаємодії та подоланню ригідності міжособистісних патернів. Механізм дзеркала відкриває клієнту можливість побачити себе очима інших і відновити автентичність. Дублювання дає змогу винести назовні приховані емоції й внутрішні конфлікти, тим самим полегшуючи їх інтеграцію. Нарешті, групова база безпеки створює умови для переживання коригувального емоційного досвіду та сприяє поступовому переходу до більш адаптивних моделей стосунків.

Посилання

1. Гречаник М. І., Ткалич М. Г. Еволюційні чинники становлення привʼязаності індивіда. Журнал сучасної психології. 2025. № 1(36). C. 28–35.
2. Гречаник М. І. Привʼязаність у психологічному консультуванні. Габітус. 2025. № 73. C. 134–140.
3. Baim C. Using attachment theory to inform the purposeful adaptation of psychodrama techniques: Implications for clinical practice. Psicoterapia y Psicodrama. 2017. № 5(1).
4. Bowlby J., Solomon M. Attachment theory. Los Angeles, CA : Lifespan Learning Institute, 1989. 455 р.
5. Broom J. Towards, Away, Against:’Coping Role Strategies as Attachment Styles’. Australian and Aotearoa New Zealand Psychodrama Association Journal. 2010. № 19. Р. 10–20.
6. Cassidy J., Shaver P. R. Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications. Rough Guides, 1999. 345 р.
7. Coan J. A. Adult attachment and the brain. Journal of Social and Personal Relationships. 2010. № 27(2), Р. 210–217.
8. Coan J. A., Sbarra D. A. Social baseline theory: The social regulation of risk and effort. Current opinion in psychology. 2015, № 1. Р. 87–91.
9. Crittenden P. M. A dynamic‐maturational model of attachment. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy. 2006. № 27(2). Р. 105–115.
10. Danese A., McEwen B. S. Adverse childhood experiences, allostasis, allostatic load, and age-related disease. Physiology & behavior. 2012. № 106(1). Р. 29–39.
11. Dayton T. (2004). The living stage: A step-by-step guide to psychodrama, sociometry and group psychotherapy. HCI, 2004. 324 р.
12. Dogan T. The effects of psychodrama on young adults’ attachment styles. The arts in psychotherapy. 2010. № 37(2). Р. 112–119.
13. Fonagy P., Gergely G., Jurist E. L. Affect regulation, mentalization and the development of the self. Routledge, 2018. 453 р.
14. Fonagy P., Luyten P., Allison E. Campbell C. Mentalizing, epistemic trust and the phenomenology of psychotherapy. Psychopathology. 2019. № 52(2). Р. 94–103.
15. Gessmann H. W. (1996). Morenos Spontaneitätsprinzipien und Spontaneität im Humanistischen Psychodrama. Internationale Zeitschrift für Humanistisches Psychodrama. 1996. № 4. Р. 26–35.
16. Giacomucci S. Social work, sociometry, and psychodrama: Experiential approaches for group therapists, community leaders, and social workers. Springer Nature, 2021. 435 p.
17. Holmes J., Lindley R. The values of psychotherapy. Routledge, 2018. 234 p.
18. Kipper D. A., Ritchie, T. D. The effectiveness of psychodramatic techniques: a meta-analysis. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. 2003. № 7(1). Р. 13.
19. Lim M., Carollo A., Chen S. A., Esposito G. Surveying 80 years of psychodrama research: A scientometric review. Frontiers in Psychiatry. 2021. № 12. Р. 780542.
20. Lоpez-Gonzаlez M. A., Morales-Landazаbal P., Topa G. Psychodrama group therapy for social issues: A systematic review of controlled clinical trials. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021. № 18(9). Р. 4442.
21. Mallinckrodt B., Jeong J. Meta-analysis of client attachment to therapist: Associations with working alliance and client pretherapy attachment. Psychotherapy. 2015. № 52(1). Р. 134.
22. Messina I., Calvo V., Grecucci A. Attachment orientations and emotion regulation: new insights from the study of interpersonal emotion regulation strategies. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome. 2024. № 26(3). Р. 703.
23. Mikulincer M., Shaver P. R. Attachment, group-related processes, and psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy. 2007. № 57(2). Р. 233–245.
24. Moreno J. L. The essential Moreno: Writings on psychodrama, group method, and spontaneity. Springer Publishing Company, 1987, 324 р.
25. Nolte J. Psychodrama and creativity in education. Creativity in Theatre: Theory and Action in Theatre/Drama Education. Cham : Springer International Publishing, 2018. 324 р. Р. 191–207.
26. Orkibi H., Feniger-Schaal R. Integrative systematic review of psychodrama psychotherapy research: Trends and methodological implications. PloS one. 2019. № 14(2). e0212575.
27. Schore A. N. Attachment and the regulation of the right brain. Attachment & human development. 2000. № 2(1). Р. 23–47.
28. Schore A. The Development of the Unconscious Mind (Norton Series on Interpersonal Neurobiology). WW Norton & Company, 2019. 324 р.
29. Siegel D. J. Toward an interpersonal neurobiology of the developing mind: Attachment relationships,“mindsight,” and neural integration. Infant Mental Health Journal: official publication of the world association for infant mental health. 2001, № 22(1–2). Р. 67–94.
30. Siegel D. J. The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are. Guilford Publications, 2020. 234 р.
31. Shaver P. R., Hazan C., Bradshaw D. The integration of three behavioral systems. Attachment Theory and Research : A Reader, 2021. Р. 740.
32. Slade A. Parental reflective functioning: An introduction. Attachment & human development. 2005. №7(3). Р. 269–281.
33. Slade A., Holland M. L., Ordway M. R., Carlson E. A., Jeon S., Close N., Sadler L. S. Minding the Baby: Enhancing parental reflective functioning and infant attachment in an attachment-based, interdisciplinary home visiting program. Development and psychopathology. 2020. №32(1). Р. 123–137.
34. Soysal F. S. Ö. (2023). The effects of psychodrama on emotion regulation skills in emerging adults. Current Psychology. 2023. № 42(6). Р. 4469–4482.
35. Talia A., Duschinsky R., Mazzarella D., Begus K., Kleinbub J., Miller-Bottome M., Fonagy P. A Socio-Epistemic Theory of Attachment: Part I. Secure Attachment as Epistemic Trust and Its Place in Development. Psychoanalytic Inquiry. 2025. 324 р.
36. Testoni I., Ronconi L., Palazzo L., Galgani M., Stizzi A., Kirk K. (2018). Psychodrama and moviemaking in a death education course to work through a case of suicide among high school students in Italy. Frontiers in psychology. 2018. № 9. Р. 441.
37. Vaxberg Z. Influence of Group Therapy in Psychodrama on the Attachment Style of Children at-Risk: Educational, Emotional, Social, and Behavioral Aspects. Kultura-społeczeństwo-edukacja. 2014. № 6(2). Р. 75–93.
Опубліковано
2025-11-28
Як цитувати
Гречаник, М. І., & Ткалич, М. Г. (2025). ДИНАМІКА ПРИВʼЯЗАНОСТІ В ПСИХОДРАМІ: ШЛЯХИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИХ ЗМІН ТА ІНТЕГРАЦІЇ ДОСВІДУ. Журнал сучасної психології, (4), 25-34. https://doi.org/10.26661/2786-7471/2025-4-3