ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА
Анотація
У статті висвітлено прикладні аспекти психологічного супроводу розвитку комунікативних здібностей підлітків з особливими освітніми потребами (ООП). Підлітковий вік розглянуто як важливий етап становлення особистості, під час якого формуються основи комунікативної діяльності, самооцінка та соціальна ідентичність. Підкреслено, що для підлітків з ООП цей процес має специфічні риси, зумовлені поєднанням психофізіологічних, когнітивних та емоційно-вольових особливостей, що ускладнюють їхню інтеграцію в соціальне середовище. У зв’язку з цим обґрунтовано потребу в пошуку нових методів роботи, зокрема з використанням засобів мистецтва. Метою дослідження стало визначення ефективності розвитку комунікативних здібностей підлітків з ООП засобами мистецтва. У статті уточнено сутність поняття «комунікативні здібності» й розкрито особливості їх формування в підлітків з ООП, зокрема з порушеннями слуху. На базі спеціальної школи-інтернату апробовано програму, яка містить інтерактивні вправи, арт-терапевтичні техніки (малювання, створення мандал), театралізовані завдання й ігрові прийоми. Особливу увагу приділено використанню ігрового помічника «Коняки Обіймаки», який сприяв розвитку емоційної виразності, здатності розпізнавати почуття інших і налагоджувати невимушену комунікацію. Заняття проводилися в груповій формі, що забезпечило безпечне й емоційно насичене середовище для взаємодії. Аналіз результатів підтвердив позитивну динаміку в розвитку комунікативних здібностей підлітків експериментальної групи. Використання засобів мистецтва було ефективним у підвищенні мотивації до спілкування, зниженні емоційного напруження, розвитку емпатії та сприяло створенню умов для успішної соціалізації підлітків з ООП. Отримані результати можуть бути корисними для батьків дітей з ООП і використані в практичній діяльності психологів, педагогів, соціальних працівників з метою розвитку комунікативних здібностей і соціальної адаптації підлітків з особливими освітніми потребами.
Посилання
2. Зобенько Н. А., Зорочкіна Т. С. Особливості психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 1. С. 28–34. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.5.
3. Кліш П. А., Хом’як А. П. Комунікативні здібності: сутність, зміст, структура.Педагогічний пошук. 2015. № 2. С. 37–39.
4. Колупаєва А. А. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навчально-методичний посібник. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
5. Король А. Розвиток комунікативних здібностей учнів: теоретичний аналіз. Молодь і ринок. 2019. № 2(169). С. 54–59.
6. Освіта дітей з порушеннями слуху: сучасні тенденції та технології : навч.-метод. посіб. / уклад. О. М. Таранченко, С. В. Литовченко, О. Ф. Федоренко, В. В. Жук, В. В. Литвинова, В. М. Шевченко. Київ : Вид ФОП Симоненко О. І., 2018. 250 с.
7. Турубарова А. В. Психокорекція розвитку комунікативних здібностей підлітків з особливими освітніми потребами. Теорія і практика сучасної психології. 2016. № 2. С. 103–108.
8. Чорноус Н. О. Місце арт-терапії у формуванні комунікативних навичок дітей з особливими потребами. Психологія: реальність і перспективи. 2018. № 11. С. 177–183.
9. Шевців З. М. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Київ : Центр навчальної літератури, 2016. 248 с.
10. Bernier A., Ratcliff K., Hilton C., Fingerhut P., Li C. Y. Art interventions for children with autism spectrum disorder: A scoping review. American Journal of Occupational Therapy. 2022. № 76(5). https://doi.org/10.5014/ajot.2022.049320.
11. Bosgraaf L., Spreen M., Pattiselanno K., van Hooren S. Art Therapy for Psychosocial Problems in Children and Adolescents: A Systematic Narrative Review on Art Therapeutic Means and Forms of Expression, Therapist Behavior, and Supposed Mechanisms of Change. Frontiers in psychology. 2020. № 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.584685.
12. Dalien L. (2014, November 13). What exactly is Art Therapy and how can it possibly help? Retrieved September 25, 2025, from Special Ed. URL: https://specialedresource.com/art-therapy-children-specialneeds.
13. Schweizer C., Knorth E. J., Spreen M. Art therapy with children with Autism Spectrum Disorders: A review of clinical case descriptions on ‘what works.’ The Arts in Psychotherapy. 2014. № 41(5). Р. 577–593. DOI: 10.1016/j.aip.2014.10.009.
14. Timmermans A. C., de Boer H., van der Werf M. P. C. An investigation of the relationship between teachers’ expectations and teachers’ perceptions of student attributes. Social Psychology of Education. 2016. № 19(2). Р. 217–240.
15. Yildiz N. G. Teacher and student behaviors in inclusive classrooms. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri. 2015. № 15(1). Р. 177–184.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN 




