ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ТА ДИНАМІКИ ЕМОЦІЙНО- ОЦІННОГО КОМПОНЕНТА ОБРАЗУ «Я-ПРОФЕСІЙНИЙ» СТУДЕНТІВ АВІАЦІЙНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Анотація
У статті представлено результати дослідження психологічних особливостей прояву та динаміки емоційно-оцінного структурного компонента образу «Я-професійний» у студентів авіаційних спеціальностей. Актуальність дослідження зумовлена нагальною потребою в підготовці висококваліфікованих, відповідальних і надійних фахівців, здатних ефективно діяти в умовах динамічних змін сучасного суспільства й зростання вимог до професійної компетентності, і недостатнім вивченням особливостей формування психологічних характеристик, що впливають на процес становлення кваліфікованого фахівця. Узагальнено результати теоретичного аналізу дослідження змісту й структурних компонентів образу «Я-професійний» і виокремлено змістовно-структурні компоненти образу «Я-професійного» в студентів авіаційних спеціальностей: когнітивний (образ «Я-фахівець у галузі авіації»), емоційно-оцінний (професійна самооцінка) і поведінковий (саморегуляція в професійній сфері). Дослідження реалізовувалося за допомогою психодіагностичного інструментарію, який допоміг оцінити змістові й структурні характеристики критеріїв і показників емоційно-оцінного структурного компонента образу «Я-професійний» у студентів авіаційних спеціальностей. Проаналізовано рівень професійної самооцінки, рівень домагань, емоційну врівноваженість і самоповагу майбутніх авіафахівців і виявлено динаміку цих показників у процесі професійного становлення. Результати дослідження показали, що емоційно-оцінний компонент сформований на середньому рівні з індивідуальними відмінностями за окремими характеристиками. Виявлено позитивну динаміку показників самоповаги й аутосимпатії, що свідчить про зростання впевненості у власних силах і стабільності емоційного стану. Водночас частина студентів продемонстрували завищену самооцінку та нереалістичний рівень домагань, що свідчить про потенційну невідповідність між професійними очікуваннями й реальними можливостями, указує на недостатню інтегрованість професійної ідентичності. Отримані результати підкреслюють важливість розвитку емоційно-оцінного компонента образу «Я-професійний» у студентів авіаційних спеціальностей для забезпечення ефективної професійної діяльності в умовах підвищеної відповідальності та стресогенності авіаційної галузі.
Посилання
2. Лукіянчук А. М. Динаміка розвитку професійної ідентичності у майбутніх педагогів. Identity of a personality and a group: psycho-pedagogical and sociocultural aspects : materials of the international scientific conference on January 27–28, 2014. Prague : Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ», 2014. С. 100–103.
3. Shevchenko N. F., Volobuyeva O. S., Ivanchuk M. G. Research of psychological and pedagogical conditions for the formation of personal and professional identity of vocational students. Insight: the psychological dimensions of society. 2023. № 9. С. 148–167. URL: https://insight.journal.kspu.edu/index.php/insight/article/view/129/97.
4. Макаренко П. В. Професійна «Я-концепція» майбутніх фахівців правоохоронної діяльності : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Харків, 2001. 19 с.
5. Ренке С. Теоретико-методологічний аспект професійного образу «Я» як предмет психології. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць. 2016. № 34. URL: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25p.
6. Долинська Л. В., Скрипченко О., Огороднійчук З. Самосвідомість та «Я – концепція» особистості. Київ : Знання, 2009. 360 с.
7. Якушева Є. М. Особливості структури професійної самосвідомості особистості при різних стилях подолаючої поведінки : дис. … канд. психол. наук. Харків, 2021. 225 с.
8. Burns R. B. Self-concept development and education. London : Holt, Rinehart and Winston, 1982.
9. Стельмах О. В. Психологічні умови формування професійної Я-концепції майбутніх рятівників : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Острог, 2016. 265 с.
10. Ушакова К. Ю. Психологічні чинники становлення професійної «Я-концепції» у студентів медичних коледжів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2017. 223 с.
11. Silvia P. J., Eichstaedt J. A self-novelty manipulation of self-focused attention for internet and laboratory experiments. Behavior Research Methods, Instruments, and Computers. 2004. Vol. 36, № 2. P. 325–330.
12. Щербак Т. І. Психологічні особливості професійного аспекту образу Я майбутніх психологів. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Серія «Психологія». 2015. Вип. 51. С. 306–315.
13. Барановська Л. Авіаційний ВНЗ: освітнє середовище університету як детермінанта якості професійної підготовки студентів. Вісник Льотної академії. Кропивницький, 2017. С. 18–24.
14. Зюрин Е. А. Ефективність формування психофізичної стійкості до професійної діяльності операторів складних систем управління засобами фізичної культури (на прикладі льотного складу). Одеса : АТ БАХВА, 2011. № 1(2). С. 33–37.
15. Керницький О. М. Методика формування психологічної готовності курсантів-льотчиків до льотної діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Харків, 2005. 19 с.
16. Пилипенко К. В. Емоційна стійкість як професійно важлива якість майбутнього психолога-практика. Практична психологія в системі вищої освіти: теорія, результати досліджень, технології / Н. І. Повʼякель (ред.). Київ, 2009. С. 137–147.
17. Eurocontrol Specifications for the ATCO Common Core Content Initial Training Edition 1.0. – Edition date: 21/10/2008. Reference nr: EUROCONTROL-SPEC-113. 2008. 300 p.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN 




