ПСИХОЛОГІЧНА ЕКСПЕРТИЗА ЯК ВИД ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ОСВІТІ
Анотація
У статті розглянуто експертну діяльність в освітній сфері як один із видів професійної діяльності. Збільшення різноманітних експертних заходів у сфері освіти вимагає підготовки фахівців, здатних професійно проводити експертизу в освіті на основі досліджень та обліку результатів практичної діяльності. Удосконалення контрольно-аналітичної (експертної) діяльності у сфері освіти з метою прийняття найважливіших стратегічних інноваційних рішень на цей час неможливе без кваліфікованих висновків або думок фахівців (експертів). Наголошується, що стосовно професійної діяльності особливе значення має підготовка фахівців для психологічної експертиза освіти. Різноманітність актуальних завдань, які мають нині вирішувати експерти-психологи, висуває вимогу професійного знання, оволодіння особливостями, нюансами сучасної експертизи, зокрема експертизи психологічних властивостей і станів, характеристик психічних процесів, різних видів діяльності індивідів та груп. Зазначається, що саме особистість є основою психологічної експертизи як особливого виду професійної діяльності психолога, спрямованої на кваліфіковану оцінку умов, засобів, способів, форм, напрямів і результатів її розвитку, можливості досягнення нею соціально-психологічного благополуччя. Експертна діяльність психолога в освіті розглядається як особливий вид експертно-аналітичної діяльності, для здійснення якої потрібні спеціальні знання про об’єкт і предмет експертизи та професійні вміння з проєктування, аналізу, оцінки, контролю й управління. Результатом цієї діяльності є подання мотивованого висновку. Об’єктом психологічної експертизи в освіті є навчальне заняття, освітня програма, педагогічна робота, освітня діяльність. Експертиза освітнього процесу передбачає експертизу освітніх проєктів і програм; педагогічної діяльності; експериментальної діяльності; інноваційної діяльності. Підкреслюється, що за експертом залишається право самостійного вибору прийомів, засобів, процедур проведення експертизи. Особи, які професійно займаються експертною діяльністю в галузі освіти, повинні володіти методологічними засадами експертизи.
Посилання
2. Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ-Вінниця : ДОВ Вінниця, 2008. 278 с.
3. Дзюбко Л. В., Шатирко Л. О. Проблеми психологічного аналізу інноваційних проектів та навчальних матеріалів в системі шкільної освіти в контексті реалізації положень нової української школи. Формування позитивної громадської думки щодо освітніх інновацій: підсумки IV етапу експерименту : матеріали круглого столу (м. Київ, 13 червня 2019 р.). Вісник психології і педагогіки. 2019. Вип. 24.
4. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Радянська школа, 1989. 608 с.
5. Костицький М. В. Психологічна експертиза в системі психологічної практики. Юридична психологія. 2015. № 1. С. 14–31.
6. Шатирко Л. О. Теоретичне осмислення та практика психологічного аналізу підручника для початкових класів «Нової української школи». Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми : матеріали ІІ всеукр. конф. з міжн. участю (Київ, 21 березня 2019 р.) / Міжн. видавнича платформа «Fundamental And Applied Researches In Practice Of Leading Scientific Schools». Київ, 2019.
7. Швалб Ю. М. Принципи та моделі психологічної експертизи. Практична психологія та соціальна робота. 2000. № 1. С. 22–28.
8. Чепа М.-Л. Психологічна експертиза освіти. Зб. наукових праць. Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2011. Т. XІІ. Ч. 5. С. 337–341.
9. Черезова І. О. Психологічна експертиза як форма соціальної практики. Психологічна експертиза : навч. посіб. Бердянськ, 2020. 345 с.
10. Черезова І. О. Технологія проведення психологічної експертизи. Психологічна експертиза : навч. посіб. Бердянськ, 2018. 466 с.
11. Яблонський А. І. Принципи психологічної експертизи освіти. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 25. С. 27–30.
12. Яблонський А.І. Гуманітарно-психологічна експертиза в контексті професійної діяльності психолога. Теорія і практика сучасної психології : збірник наук. праць. Запоріжжя, 2020. № 5. Т. 1. С. 81–86.
13. Яблонський А. І. Функціональні компоненти експертної діяльності психолога: теоретичний аналіз. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». Херсон, 2021. Вип. 4. С. 105–109.
14. Aaron Ben Ze’ev The Thing Called Emotion. The Oxford Handbook ofPhilosophy of Emotion. Oxford : Oxford University Press, 2020. Р. 34.
15. Gehl J. Cities for people. Washington – Covelo – London : Island Press, 2010. 288 р.
16. Gray Ch. Are Manhattan’s Right Angles Wrong? The New York Times. 2020. 23 оct.
17. Vandervelde E. L’Exode rural et le retour aux champs. Paris. Alcan, 2021. 332 р.
18. Hunter John A., Ph. D. Understanding Juvenile Sex Offenders. Research Findings and Guidelines for Effective Management and Treatment, 2020. P. 1–12.
19. Montgomery Ch. Happy City: Transforming Our Lives Through Urban Design. NY : Farrar, Straus, and Giroux, 2023. 368 р.
20. Solomon R. S. The philosophy of emotions. Handbook of emotions / edited by Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones, Lisa Feldman Barrett. NY : The Guilford Press, 2022. Р. 3–16.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN 




