RESPONSIBILITY AS A FACTOR OF PERSONAL MATURITY

Keywords: responsibility, freedom, locus of control, personal growth, personal maturity

Abstract

The process of personality formation and development is not a linear process. In the course of this development, certain psychological, physiological, worldview, and value changes of the personality occur, which affect the perception of oneself, the world, other people, one`s needs, goals, competencies, difficulties, limitations, crises. The article is devoted to the study of the psychological phenomenon of the responsibility as a one of the factors responsible for special maturity. It is determined that responsibility can de understood as such a psychological quality, a property of the individual, which to a significant degree determines, stimulates the process of personal development and is a necessary indicator of the process of personal maturation. An analysis of research on responsibility in the works of such psychologists as K. Horney, E. Fromm, F. Perls, F. Heider, L. Kohlberg, V. Frankl and others. Important and interesting in this sense is consideration of responsibility in connection with the formation of a neurotic personality, freedom and love, awareness of needs and methods of their satisfaction, stages of responsibility, formation of the moral system of an individual, meanings of life. The article defines that personal maturity is a social and integrative concept. First, personal maturity characterizes a psychologically healthy individual. Secondly, the formation of personal maturity is determined by many factors, criteria, among which one of the most important is the responsibility of the individual. In psychology, personal maturity becomes one of the subjects of research in the humanistic direction, in particular in C. Rogers, G. Allport and others. The tradition of considering the concept of personality maturity is connected with the analysis of issues close to it, such as self-realization, selfactualization, personal growth. It is also shown that it is important to look at the connection between responsibility and personal maturity in the context of psychotherapeutic relationships, as discussed by well-known psychologists as K. Horney, I. Yalom. A person`s awareness of own responsibility for his actions, their consequences – is an indispensable indicator of the dynamics of psychotherapeutic relations between a psychotherapist and a client.

References

1. Баранова С.В. Особистісна зрілість та відповідальність: соціально-психологічний аспект : монографія. Київ : Інтерконтиненталь-Україна, 2020. 364 с.
2. Барчій М., Воронова О. Окремі підходи дослідження особистісної і професійної зрілості. Питання психології. Вісник Національного університету оборони України. 2019. № 3(53). С. 16–22. DOI: 10.33099/2617-6858.
3. Борисюк О.М., Перун А.М. Теоретичні аспекти вивчення особистісної зрілості та її компонентного наповнення. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 1. С. 3–9.
4. Василина А.В., Головащенко І.О. Проблема морального вибору та відповідальності. Матеріали III науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, м. Вінниця, 20–22 березня 2024 р. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42943
5. Канавець Р. Психологія особистості : навчальний посібник. Київ : Алерта, 2021. 134 с.
6. Костенко О.Р. Психологічні чинники розвитку відповідальності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2021. 24 с.
7. Кримова М.О. Психологія особистості : конспект лекцій до навчальної дисципліни «Психологія особистості». Одеса, 2021. 80 с.
8. Лисенко С.О. Становлення і розвиток парадигми самоактуалізації особистості та її переосмислення у контексті сучасності. Humanities studies: collection of scientific papers. 2021. № 8(85). P. 20–28. DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2021-8-85-02.
9. Мілорадова Н.Є. Теоретичне обґрунтування сценарного підходу до професіогенезу фахівця. Габітус. 2020. Вип. 12. Т. 1. С. 186–191.
10. Мітіна С.В. Психологія особисті : навчально-методичний посібник. Київ : Ліра-К, 2020. 274 с.
11. Москалець В.П. Психологія особистості. Київ : Ліра-К, 2020. 364 с.
12. Московець Л.П. Свобода та відповідальність у процесі самореалізації педагогічних працівників. Psychological journal. 2019. Volume 5, issue 12. С. 152–168 https://doi.org/10.31108/1.2019.5.12.10
13. Нелін Є.В. Витоки юнгіанської психоаналітичної педагогіки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 86. С. 15–156. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.86.29.
14. Новосилецька К.О. Дослідження особистісної зрілості студентської молоді як соціально-психологічного феномена. Науковий пошук молодих дослідників. 2023. № 2. С. 181–189.
15. Особистісна зрілість як проблема сучасної психології. Т. 1 : колективна монографія / наук. ред. З.М. Мірошник. Кривий Ріг : Вид. Р.А. Козлов, 2019. 220 с.
16. Савчин М.В. Метаметодологічний аналіз концепції К.Г. Юнга. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 1. С. 57–63 DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2020-1-8).
17. Садченкова О.Г. Теоретичні аспекти вивчення особистісної зрілості. Габітус. 2020. Вип. 17. С. 116–120.
18. Соколов О.А. Феномен відповідальності в зарубіжних наукових студіях. Габітус. 2020. Вип. 13. Т. 1. С. 189–195. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 5208.2020.13-1.30.
19. Штайнер К. Сценарії життя людей. Школа Еріка Берна. Київ : Фабула, 2020. 448 с.
20. Штепа О.С. Ресурсна насиченість особистості. Проблеми сучасної психології. 2020. Вип. 47. С. 231–252.
Published
2024-12-06
How to Cite
Skrypachenko, T. V. (2024). RESPONSIBILITY AS A FACTOR OF PERSONAL MATURITY. Journal of Modern Psychology, (4), 61-69. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-4-7