ОСОБЛИВОСТІ САМОПРОЄКТУВАННЯ МАГІСТРАНТАМИ ПСИХОЛОГІЇ ВЛАСНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ ВІЙНИ
Анотація
У статті здійснено аналіз особливостей самопроєктування магістрантами психології власного професійного розвитку. Представлені результати вивчення зарубіжної та вітчизняної наукової літератури засвідчили недостатню увагу вчених до цього феномену. Проаналізовано сутність понять «самопроєктування» і «проєктування», визначено й охарактеризовано їхні спільні і відмінні аспекти, на підставі чого зроблено висновок про те, що самопроєктування професійного розвитку для конкретної особистості передбачає усвідомлення нею власного потенціалу: відповідних професії діяльнісно-рольових та суб’єктивно-діяльнісних компонентів; формування «Я-концепції» як професіонала, постановку мети та розроблення відповідної програми самореалізації; готовності до адаптації та розвитку.Базовим методом дослідження в роботі визначено метод психобіографії, оскільки саме він належить до генетичних методів, які спрямовані на виявлення змін особистісного та професійного розвитку протягом тривалого часу, виявлення як внутрішніх, так і зовнішніх механізмів, що визначають поведінку людини, її життєвий шлях, спрямованість і досвід.На підставі аналізу демографічних показників та результатів емпіричного дослідження виявлено і презентовано особливості самопроєктування магістрантами психології власного професійного розвитку в умовах війни: тенденція до вікового зростання здобувачів освіти та докорінна зміна вектору їх професійного розвитку; неусвідомленість процесу самопроєктування, його фрагментарність; високий рівень усвідомлення етапу професійної підготовки як елементу життєвої стратегії, механізму подальшої самореалізації; домінування зовнішніх детермінант професійного вибору над внутрішніми; чітке окреслення трьох основних домінантних траєкторій подальшого професійного розвитку та цільового їх наповнення (гуманної – соціального служіння, що спрямована на допомогу і підтримку людей; кар’єрної – професійно-орієнтованої, що передбачає подальший розвиток у професії психолога; трансформаційної, мета якої полягає в адаптації до ринку праці шляхом отримання додаткових можливостей або професійного перепрофілювання).
Посилання
2. Гура О.І. Теоретико-методологічні основи формування психолого-педагогічної компетентності викладача вищого навчального закладу в умовах магістратури : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2008. 470 с.
3. Гура О.І., Гура Т.Є. Психологічні особливості проєктування: від діяльності до миследіяльності. Журнал сучасної психології. 2024. № 3. С. 18–23.
4. Даценко О.М. Психологія особистості : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2001. 280 с.
5. Дискурсивні технології самопроектування особистості : монографія / Н.В. Чепелєва та ін. ; за ред. Н.В. Чепелєвої. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2019. 170 с.
6. Карамушка Л.М. Психологія професійної ідентичності особистості. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. 196 с.
7. Колярова А.О. Здатність особистості до самопроєктування: постановка проблеми. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2017. № 6. С. 10–14.
8. Психологія професійного самовизначення особистості : монографія / М.С. Корольчук та ін. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2018. 280 с.
9. Максименко С.Д. Психологія особистості : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 368 с.
10. Новська О.Р. Методика самопроєктування фахового розвитку майбутніх учителів музичного мистецтва. Наука і освіта. 2016. № 10. С. 52–57.
11. Смульсон М.Л. Місце самопроєктування у проєктній парадигмі. Актуальні проблеми психології. 2014. Т. ІІ. Вип. 8. С. 16–29.
12. Deci E.L., Ryan R.M. The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry. 2000. Vol. 11, No. 4. P. 227–268.
13. Erikson E.H. Identity: Youth and Crisis. New York: W.W. Norton & Company, 1968. 336 p.
14. Holland J.L. Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. 3rd ed. Odessa, FL : Psychological Assessment Resources, Inc., 1997. 474 p.
15. McAdams D.P. The Person: A New Introduction to Personality Psychology. 4th ed. New York : John Wiley & Sons, 2006. 624 p.
16. Savickas M.L., Nota L., Rossier J., Dauwalder J.-P., Duarte M.E., Guichard J., Van Vianen A.E.M. Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior. 2009. Vol. 75, No. 3. P. 239–250.
17. Stake R.E. The Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1995. 175 p.
18. Super D.E. A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior. 1980. Vol. 16, No. 3. P. 282–298.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN 




