ЕМОЦІЙНЕ ВИГОРАННЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ В УМОВАХ ВІЙНИ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ І СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ

Ключові слова: аутизм, батьківство, воєнний стрес, психологічна допомога, копінг- стратегії, психічне здоров’я, підтримка сім’ї, реабілітація

Анотація

Статтю присвячено глибокому аналізу проблеми емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із розладами аутистичного спектра (РАС) в умовах повномасштабної війни в Україні. Дослідження висвітлює багатоаспектний вплив воєнних дій на психічний та емоційний стан цих сімей. Війна є не лише посилювальним чинником для існуючих викликів, пов’язаних із вихованням дитини з особливими потребами, а й джерелом нових, надзвичайно стресових факторів. До них належать: постійна загроза життю, вимушена міграція, руйнування звичного повсякденного укладу та обмежений доступ до необхідних спеціалізованих послуг.У статті детально розглядаються ключові психологічні механізми, що сприяють виникненню та поглибленню емоційного вигорання. Серед основних чинників виділено хронічний стрес, спричинений війною, психологічну травматизацію, відчуття безсилля перед обставинами, соціальну ізоляцію, а також надмірну відповідальність і постійну тривогу за майбутнє дитини. Особливу увагу приділено взаємозв’язку між пережитим травматичним досвідом війни та формуванням посттравматичного стресового розладу (ПТСР) у батьків. Цей стан значно ускладнює їхню здатність ефективно підтримувати свою дитину та адекватно реагувати на її потреби, створюючи замкнене коло стресу та вигорання.На основі отриманих даних та аналізу розроблено практичні стратегії психологічної підтримки, спрямовані на запобігання та подолання емоційного вигорання. Ці стратегії включають як індивідуальні, так і групові форми роботи, зокрема: психологічне консультування, психоосвіту, навчання ефективним копінговим стратегіям, тренінги зі стресостійкості та методи саморегуляції. Підкреслюється також критична важливість створення безпечних просторів для батьків, де вони можуть отримати підтримку та відчути належність. Стаття наголошує на потребі у системній державній підтримці, що забезпечує доступ до якісних психологічних та соціальних послуг. Запропоновані практичні рекомендації є цінними для фахівців, психологів, соціальних працівників та представників громадських організацій, які працюють із сім’ями, що опинилися в кризових ситуаціях.

Посилання

1. Фройденбергер, Х.Дж. (2020). Вигорання персоналу. Журнал соціальних питань, 30(1), 159–165.
2. Фройденбергер, Х.Й. (2021). Синдром вигорання персоналу в альтернативних установах. Психотерапія: теорія, дослідження та практика, 12(1), 73–82.
3. Балістрері, М., Буономо, І., Беневене, П. (2025). Що впливає на батьківське вигорання у батьків дітей з розладом аутистичного спектру? Систематичний огляд. Журнал аутизму та розладів розвитку, 55(2), 234–251.
4. Чень, Л., Чжан, Ю., Ву, М. (2023). Посередницька роль сприйнятої соціальної підтримки: алекситимія та батьківське вигорання у батьків дітей з розладом аутистичного спектру. Frontiers in Psychology, 14, стаття 1139618.
5. Джонсон, К., Адамс, П. (2025). Вплив стресу та вигорання на самопочуття батьків, які мають дітей з розладами аутистичного спектру, та важливість навчальних програм. Журнал освітніх та соціальних досліджень, 15(3), 137–148.
6. Вайнберг, О., Шпорн, А., Голан, О. (2024). Діти з аутизмом та їхні батьки в контексті війни: попередні результати. Журнал аутизму та розладів розвитку, 54(8), 2897–2905.
7. Безпалько, О.В., Зверєва, І.Д., Лях, Т.Л. (2023). Соціальна робота з сім’єю дітей з особливими потребами в умовах війни: практичні аспекти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, *(2)*17, 5–10.
8. Бондаренко, Г.І., Шевченко, Н.О. (2023). Психологічна підтримка батьків дітей з розладами аутистичного спектру в кризових умовах. Психологічні перспективи, (42), 23–37.
9. Фройденбергер, Х.Дж., Рішельсон, Г. (2021). Вигорання: висока ціна високих досягнень. Гарден-Сіті, Нью-Йорк: Anchor Press.
10. Маслач, К., Джексон, С. Є. (2021). Вимірювання досвідченого вигорання. Журнал професійної поведінки, 2(2), 99–113.
11. Маслач, К. (2022). Вигорання: ціна турботи. Енглвуд-Кліфс, Нью-Джерсі: Prentice Hall.
12. Маслач, К., Шауфелі, В.Б., Лейтер, М.П. (2021). Вигорання на роботі. Щорічний огляд психології, 52, 397–422.
13. Маслач, К., Лейтер, М.П. (2020). Правда про вигорання: як організації спричиняють особистий стрес і що з цим робити. Сан-Франциско: Jossey-Bass.
14. Шауфелі, В.Б., Маслах, К., Марек, Т. (2022). Професійне вигорання: останні розробки в теорії та дослідженнях. Тейлор і Френсіс.
15. Neveu, J.P. (2020). Burnout et engagement organisationnel. L'Encéphale, 31(5), 517–524.
16. Truchot, D. (2024). Épuisement professionnel: du stress au burnout. Париж: Dunod.
17. Русса, М.Б., Родрігес, А.Д., Остін, К. (2025). Аналіз латентного профілю батьківського вигорання серед батьків дітей із розладом аутистичного спектру та без нього. Frontiers in Psychology, 16, стаття 1581321.
18. Аслан, Г., Козаноглу, Е., Копал, Г. (2024). Медіаторська роль батьківського стресу у впливі стигматизації на вигорання у батьків дітей з аутизмом: модель структурної рівності. Дослідження порушень розвитку, 150, 104721.
19. Маслач, К. (2020). Прогрес у розумінні вигорання вчителів. У Р. Ванденберга та А. М. Губермана (ред.), Розуміння та запобігання вигоранню вчителів (с. 211–222). Кембридж: Видавництво Кембриджського університету.
20. Джалло, Р., Вуд, К.Е., Джеллетт, Р. (2023). Втома, самопочуття та батьківська самоефективність у матерів дітей з розладом аутистичного спектру. Аутизм, 27(5), 1341–1353.
21. Лі, С.Х., Парк, Дж.Й., Кім, М.Х. (2021). Високі симптоми депресії та рівень вигорання серед батьків дітей з розладами аутистичного спектру: багатоцентрове, перехресне дослідження випадок-контроль. Міжнародний журнал екологічних досліджень та громадського здоров'я, 18(4), 1830.
22. Фелан, С.К., Кінселла, Е.А., Кьярелло, Л.А. (2024). Батьківське вигорання та якість життя в сім'ях дітей із розладом аутистичного спектру. Журнал педіатричної медсестри, 74, 45–52.
23. Костюк, О.М., Петренко, І.В. (2024). Вплив війни на психічний стан сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами. Науковий вісник Херсонського державного університету, (1), 78–85.
24. Логвиненко, В.А., Харченко, С.М. (2024). Особливості емоційного вигорання батьків з аутизмом в умовах військового стресу. Вісник Харківського національного педагогічного університету, (30), 112-125.
25. Томпсон, Р., Девіс, М., Вілсон, А. (2023). Стратегії подолання труднощів та батьківське вигорання в сім'ях дітей з розладами аутистичного спектру. Дослідження розладів аутистичного спектру, 101, 102089.
26. Вуд, Дж., Сміт, Т., Браун, К. (2023). Сімейний стрес та подолання його при розладах аутистичного спектру: поздовжнє дослідження. Autism Research, 16(4), 721–734.
27. Мартінес, Е., Родрігес, Л., Гарсія, К. (2022). Вплив особистості, інвалідності та сімейного функціонування на вигорання серед матерів дітей з аутизмом: аналіз шляху. Діти, 9(2), 189.
28. Маслач, К. (2023). Вигорання: ціна турботи. ІШК.
29. Мельничук, І.М., Савченко, О.В. (2024). Стратегії психологічної реабілітації сімей дітей із РАС в умовах війни в Україні. Проблеми сучасної психології, (63), 201–216.
30. Хассан, М.М., Альзаабі, К.С., Хайєк, С.А. (2023). Вигорання та тривожність серед батьків дітей з нейророзвитковими розладами: перехресне дослідження в Саудівській Аравії. Middle East Current Psychiatry, 30, стаття 51.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Хромець, В. А. (2025). ЕМОЦІЙНЕ ВИГОРАННЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ В УМОВАХ ВІЙНИ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ І СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ. Журнал сучасної психології, (3), 97-104. https://doi.org/10.26661/2786-7471/2025-3-11